Transforming Classrooms, Transforming Minds: Innovative Intercultural Communication Practices in Higher Education
Transformando aulas, transformando mentes: Prácticas innovadoras de comunicación intercultural en la educación superior
dc.creator | Mendoza Sánchez, América | |
dc.creator | Báez López, Katia Michelle | |
dc.creator | Garnier Méndez, David | |
dc.date | 2025-01-20 | |
dc.date.accessioned | 2025-03-05T16:22:21Z | |
dc.date.available | 2025-03-05T16:22:21Z | |
dc.identifier | https://revistas.ulacit.ac.cr/index.php/rhombus/article/view/279 | |
dc.identifier | 10.63058/rhombus.v5i1.279 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14230/11600 | |
dc.description | The aim of the research is to identify the best intercultural communication practices that can be applied by teachers in higher education classrooms to promote intercultural learning in students from different cultures. The hypothesis suggests that the implementation of intercultural communication best practices by higher education faculty can significantly improve the intercultural learning of culturally diverse students. For this purpose, a mixed methodology was chosen. The technique used was the survey, consisting of Likert scales, which achieved a cumulative n=193, applied to three Higher Education Institutions (HEI) in Mexico and Costa Rica. Multiculturalism in the classroom was identified as a factor that influences the implementation of intercultural communication practices. Subsequently, two focus groups were conducted with the participation of students with international exchange experiences in two HEIs in Mexico and Costa Rica. From the focus groups, 10 categories were created and 30 practices in the higher education classroom were identified, which were abstracted into the following 4 themes: intercultural attitudes and competencies of the teacher, intercultural pedagogical strategies and intercultural classroom climate. Focus group results confirm and expand on practices identified through the survey. The findings inform teachers about practices that can enhance learning for their students in culturally diverse contexts. | en-US |
dc.description | El objetivo de la investigación es identificar las mejores prácticas de comunicación intercultural que pueden aplicar los docentes en el aula de educación superior para promover el aprendizaje intercultural en los estudiantes de diversas culturas. La hipótesis que propone este trabajo sugiere que la implementación de las mejores prácticas de comunicación intercultural por parte de los docentes de educación superior puede mejorar significativamente el aprendizaje intercultural de los estudiantes. Para tal propósito, se optó por utilizar la metodología mixta. La técnica utilizada fue la encuesta, conformada por escalas de Likert, que logró un n=193 acumulativo, aplicada a tres Instituciones de Educación Superior (IES) en México y Costa Rica. La multiculturalidad en el aula se identificó como un factor que influye en la implementación de prácticas de comunicación intercultural. Posteriormente, se realizaron dos grupos focales donde participaron estudiantes con experiencias en intercambio internacional en dos IES de México y Costa Rica. Desde los grupos focales, se crearon 10 categorías y se identificaron 30 prácticas en el aula de educación superior, que se abstrajeron en cuatro temas: actitudes y competencias interculturales del docente, estrategias pedagógicas interculturales y clima intercultural en el aula. Los resultados de los grupos focales confirman y expanden las prácticas identificadas a través de la encuesta. Los hallazgos informan a los docentes sobre las prácticas que pueden mejorar el aprendizaje en sus alumnos en contexto de diversidad cultural. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Rhombus-ULACIT | es-ES |
dc.relation | https://revistas.ulacit.ac.cr/index.php/rhombus/article/view/279/198 | |
dc.rights | Derechos de autor 2024 Rhombus | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Rhombus; Vol. 5 No. 1 (2025): Rhombus; pp 71-101 | en-US |
dc.source | Rhombus; Vol. 5 Núm. 1 (2025): Rhombus; pp 71-101 | es-ES |
dc.source | 1659-1623 | |
dc.subject | Comunicación intercultural | es-ES |
dc.subject | Educación superior | es-ES |
dc.subject | Competencia intercultural | es-ES |
dc.subject | Ambiente de la clase | es-ES |
dc.subject | Actitud del docente | es-ES |
dc.subject | Intercultural communication | en-US |
dc.subject | higher education | en-US |
dc.subject | intercultural competence | en-US |
dc.subject | Classroom environment | en-US |
dc.subject | Teacher Attitudes | en-US |
dc.title | Transforming Classrooms, Transforming Minds: Innovative Intercultural Communication Practices in Higher Education | en-US |
dc.title | Transformando aulas, transformando mentes: Prácticas innovadoras de comunicación intercultural en la educación superior | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
Rhombus [57]
Es una revista digital multidisciplinaria de carácter científico, de la Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (ULACIT).